Pij na zdrowie.Maślanka.

Najstarsi Czytelnicy pamiętają może jeszcze gęstawy napój z wielkich blaszanych baniek z pływającymi cząsteczkami masła, który kupowało się na targu.  To maślanka.

Na Podhalu gaździny częstowały nią wypoczywających na łonie natury mieszczuchów. W bardziej uczęszczanych dolinach tatrzańskich dziś jeszcze się je spotyka. Dawniej gotowały maślankową polewkę na niedzielne śniadanie, smażyły na niej pulchne racuszki, maślankę w dwojakach zwyczajowo wynosiły w pole pracującym żniwiarzom. Mówiono o jej leczniczych właściwościach. Tzw. znachorki, których zasługi dla zdrowia dawnej polskiej wsi trudno przecenić, poiły zimną świeżą maślanką chore, gorączkujące dzieci. Efekt był podobno natychmiastowy.

Dawniej maślanka powstawała po wydzieleniu się cząsteczek tłuszczu z kwaśnej śmietany przy wyrobie masła. Dziś nikt już masła w domu nie robi. Ponieważ w nowoczesnym mleczarstwie produkuje się je ze słodkiej śmietanki, czyli tłuszczu odciągniętego ze świeżego mleka, maślankę otrzymuje się w inny sposób. Do mleka dodaje się specjalne szczepy bakterii i po sterylizacji rozlewa do kartonowych lub plastykowych opakowań. Producenci uatrakcyjniają jej smak dodatkiem soków czy przecierów owocowych. Podnosi to także wartość witaminową napoju. Nie omijajmy więc maślanki, która w coraz szerszej ofercie dostępna jest nie tylko w wielkich marketach, ale i w osiedlowych sklepikach.

Jest ona bogatym źródłem wapnia. Minerał ten to podstawowy budulec naszego kośćca. Powinien koniecznie występować, i to w zwiększonych ilościach, w jadłospisie kobiet po pięćdziesiątce. One to bowiem są najbardziej narażone na osteoporozę. Co nie znaczy, że wapń nie jest potrzebny młodym, rozwijającym się organizmom. Właściwie potrzebny jest wszystkim, bo czuwa także nad stanem naszego serca i naczyń, którymi krąży krew.

W maślance występuje tyle samo witamin z grupy B, co w mleku. Wszystkie one są ważne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Ostatnio dużo sięblaszana_banka1_PL mówi o ich korzystnym wpływie na stan nerwów człowieka. Niektórzy lekarze uważają, że pewne schorzenia psychiczne, a nawet różne „złe nastroje”, trudności z koncentracją uwagi, bezsenność itp. łączą się z brakiem witamin z kompleksu B.

Obecne w maślance kultury bakteryjne wytwarzają kwas mlekowy. Ten sam, który w większych ilościach znajduje się w jogurcie. Reguluje on przebieg procesów fermentacji w przewodzie pokarmowym, hamuje wytwarzanie chorobotwórczych mikroorganizmów, przede wszystkim wirusów, przyspiesza trawienie, wzmaga pracę jelit.

Ale najcenniejszą zaletą maślanki jest niska zawartość tłuszczu. Oddziałując korzystnie na organizm ludzki, jednocześnie napój ten nie tuczy. 100 g maślanki dostarcza nam tylko 34 kcal. Nie musi jej sobie żałować nikt dbający o linię. Kwaskowaty smak odświeża, orzeźwia, powoduje, że przyrządzone z maślanki koktaile doskonale gaszą pragnienie. To bardzo ważne w czasie upałów.

Maślanka naturalna nie zawiera cukru, co istotne dla diabetyków, a i łatwiej wykorzystać ją w kuchni. Spróbujmy wrócić do dawnych wiejskich przepisów. Są tanie, proste do zrealizowania, zdrowe tak, jak zdrowa była dawna polska wieś. W latach dwudziestych ub. wieku słynny był zakład przyrodoleczniczy prowadzony w Kosowie przez

dr. Apolinarego Tarnawskiego, prekursora polskiego wegetarianizmu. W kosowskiej jadalni często podawano maślankę.

Warto po nią sięgać zwłaszcza w lecie, kiedy wprost „odrzuca” od tłustego mięsnego jedzenia. Kupując ją, pamiętajmy, żeby zwracać uwagę na termin przydatności do spożycia. Po otwarciu opakowania można ją przetrzymać, oczywiście w lodówce, najwyżej 36 godzin i to z dala od śledzi i innych pachnących produktów, bo łatwo wchłania obce wonie.

Proponuję na początek dwa przepisy na maślankowe zupy. Pierwszą ugotujmy w upalny dzień, a z drugą – poczekajmy do zimy. Była niegdyś podawana na kolację wigilijną w okolicach Łowicza, oczywiście bez dodatku pomarańczowej skórki. A na deser – owocowa galaretka z maślanką. Latem używamy świeżych owoców, a zimą – mrożonek.

Alina Stradecka

Chłodnik na maślance

300 g młodych ziemniaków, 150 g chudej szynki, 2 średnie ogórki, 4 szklanki maślanki, szklanka chudej śmietany, 2 ząbki czosnku, kilka posiekanych włoskich orzechów, 4 łyżki posiekanego koperku, 2 łyżki posiekanego szczypiorku, kostka rosołowa, sól, biały pieprz.

Ziemniaki ugotować, obrać i pokroić w kostkę. Wędlinę pokroić w cieniutkie paski. Obrane ogórki zetrzeć na jarzynowej tarce. Oziębioną maślankę roztrzepać ze śmietaną. Dodać wszystkie przygotowane wcześniej składniki. Doprawić do smaku rozpuszczoną w łyżce wody kostką rosołową, zmiażdżonym z solą czosnkiem i małą szczyptą pieprzu. Wstawić do lodówki na minimum 1 godz. Podawać z ciemnym pieczywem.

Nasza rada – gdy dodamy do każdej porcji połówkę jajka na twardo, zupa będzie pożywniejsza.

Zupa z suszonymi owocami

100 g suszonych śliwek, łyżka mąki, 4 szklanki świeżej maślanki, szczypta skórki pomarańczy, cukier do smaku.

Śliwki umyć starannie, namoczyć na minimum 1 godz. w szklance letniej przegotowanej wody. Ugotować w tej samej wodzie i zmiksować. Mąkę rozmieszać w kilku łyżkach zimnej maślanki. Zagotować pozostałą maślankę, zagęścić zawiesiną z mąki. Wlać zmiksowane śliwki i doprawić do smaku cukrem, solą (odrobina) i skórką z pomarańczy. Podawać z grzankami.

Nasza rada

Śliwki można zawsze zastąpić morelami, a zupa będzie miała oryginalniejszy smak. Można też – dla odmiany – wziąć kupną porcję suszonych owoców lub samemu połączyć jabłka, gruszki i śliwki. Pamiętajmy, że im składniki bardziej zróżnicowane, tym danie zdrowsze.

Ten, kto nie musi czuwać nad kalorycznością swojego pożywienia, może dodać do zupy 3 łyżki śmietany.

Galaretka z porzeczkami

2 szklanki maślanki, 500 g czerwonych porzeczek, 3 łyżeczki żelatyny instant, około 4 łyżek cukru, 2 łyżki wina deserowego.

Porzeczki oczyścić z szypułek. Opłukać, odsączyć i z połowy wycisnąć sok. Resztę owoców rozłożyć do czterech miseczek. Zagotować 3/4 szklanki maślanki, wsypać żelatynę i dokładnie wymieszać. Gdy wystygnie, połączyć z zimną maślanką i sokiem porzeczkowym. Doprawić cukrem i alkoholem. Zalać porzeczki w miseczkach i odstawić do lodówki, aby galaretka zastygła.

Nasza rada

Można doprawić mocniejszym alkoholem, np. rumem czy arakiem. Jeśli deser będą jadły dzieci, zrezygnować z tego dodatku. Latem podaje się w tej postaci wszystkie owoce, jak czarne jagody, poziomki, maliny, pokrojone w kawałki truskawki czy renklody.

/źródło:naturaity.pl/

maslanka3_PL

MILION DOBRYCH BAKTERII

Często łapiesz infekcje, masz kłopoty z trawieniem? Z pomocą przyjdą ci… bakterie – oczywiście te dobre.

Choć od czasów biblijnych ukwaszano żywność, dopiero na początku XX wieku odkryto, że to sprawka bakterii. Rozkładają one cukier, wytwarzając kwas mlekowy, co powoduje zakwaszenie kapusty czy ogórków. Okazało się też, że te pożyteczne bakterie są naturalnym składnikiem flory bakteryjnej jelita grubego i korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Nie tylko regulują trawienie, ale również wzmacniają odporność. Ale to nie wszystko.

Kefir, jogurt, maślanka

Bakterie kwasu mlekowego znajdziesz przede wszystkim w mlecznych napojach fermentowanych. Nadają im specyficzny smak. Sprawiają też, że kefir jogurt i maślanka mają unikalne właściwości.
► Są źródłem dobrze przyswajalnego białka, tłuszczu i wapnia.
► Nie wywołują kłopotów trawiennych, zwłaszcza u osób cierpiących na nietolerancję laktozy. Pożyteczne bakterie wytwarzają enzym, który rozkłada laktozę. Dzięki temu po zjedzeniu kubeczka jogurtu nie odczuwasz bólu brzucha, wzdęć ani biegunek, tak jak po wypiciu szklanki mleka.
► Chronią przed infekcjami. Wytwarzają substancje antybakteryjne (bakteriocyny) oraz zakwaszają jelito, tak by nie rozwijały się w nim drobnoustroje chorobotwórcze.

Bakterie do zadań specjalnych
Niektóre rodzaje pożytecznych bakterii mają szczególne właściwości prozdrowotne. Po spożyciu nie są niszczone przez enzymy trawienne przewodu pokarmowego. Żywe trafiają do jelita grubego, gdzie „osiedlają się” i rozwijają. Mogą przebywać w naszym organizmie przez kilka tygodni, nawet jeśli nie pijemy regularnie napojów fermentowanych. Bakterie te nazwano probiotykami. Napoje mleczne, które je zawierają, to: mleko acidofilne, biojogurt, biokefir i biomaślanka. Ze względu na ich szczególne działanie uznano je za żywność XXI wieku, która może być panaceum na wiele dolegliwości.

► Wspomagają serce, obniżając poziom cholesterolu we krwi i regulują przemiany tłuszczów, zapobiegając miażdżycy.
► Wzmacniają organizm po kuracjach antybiotykowych. Odbudowują florę bakteryjną jelita zaledwie w ciągu 10 dni. Są odporne na działanie antybiotyków, dlatego warto je stosować także w trakcie kuracji.
► Zapobiegają infekcjom pochwy – „przyczepiają się” do komórek nabłonka pochwy, tworząc dodatkową naturalną barierę, która chroni organizm przed szkodliwymi drobnoustrojami. Probiotyki utrzymują też prawidłowe pH pochwy, stwarzając niekorzystne warunki do rozwoju grzybów i bakterii.
► Leczą biegunki – utrudniają i hamują rozwój szkodliwych drobnoustrojów, które mogą być przyczyną rozwolnienia.

O tym warto wiedzieć!
Ostatnie badania naukowe nie tylko potwierdzają lecznicze działanie pożytecznych bakterii, ale też odkrywają ich nowe właściwości. Według badaczy fińskich podawanie bakterii (lactobacillus rhamnosus GG) kobietom w ostatnim miesiącu ciąży, a następnie niemowlętom przez pierwsze sześć miesięcy życia zmniejszyło ryzyko alergii u dzieci aż o 50 proc. Probiotyki łagodziły też objawy uczulenia u małych alergików. Jak twierdzą naukowcy, jedną z przyczyn alergii pokarmowej u dzieci może być słabo rozwinięta flora bakteryjna w jelicie. Wówczas alergeny z przewodu pokarmowego łatwo przenikają do organizmu. Dlatego probiotyki rozwijające się na błonie śluzowej jelita mogą być skuteczną bronią w walce z alergiami.

/źródło:polki.pl/

KWAS MLEKOWY NA DOBRE TRAWIENIE

Kwas mlekowy dzięki swoim właściwościom probiotycznym wspomaga pracę jelit, wzmacnia odporność, pomaga zwalczać zaparcia.Gdy naturalna flora bakteryjna ulega zaburzeniom na skutek złej diety, liczba bakterii kwasu mlekowego zmniejsza się. Następuje rozwój chorobotwórczych bakterii gnilnych, które upośledzają motorykę jelit. W takiej sytuacji ulgę organizmowi przyniosą bakterie kwasu mlekowego. Dlatego warto co dzień pić kefir, jogurt, maślankę! Te napoje pełne są bakterii kwasu mlekowego. Bakterie te, podobnie jak błonnik, wpływają na usprawnienie perystaltyki jelit i zapobiegają zaparciom.

Kwas mlekowy, czyli kwas alfa-hydroksypropionowy jest czynnym, naturalnym kwasem organicznym. Posiada rzadko spotykane silne właściwości probiotyczne, dzięki temu znalazł szerokie zastosowanie w lecznictwie. Kwas mlekowy działa bakteriobójczo i przeciwgnilnie. Poprawia czynność wątroby, nerek i kosmków jelitowych. Zapobiega nieżytom przewodu pokarmowego, oraz  stymuluje gospodarkę kwasowo-zasadową ustroju ludzkiego. Wniosek jest jeden i warto go powtórzyć: pij kefir, jogurt, maślankę.

Kwas mlekowy w kosmetyce ma działanie złuszczające, nawilżające i przeciwstarzeniowe. Reguluje on odnowę komórkową skóry, poprzez usunięcie zbędnych zrogowaciałych komórek, dzięki czemu poprawia się struktura i koloryt skóry. Zwiększa skuteczności działania innych preparatów kosmetycznych. Stymuluje produkcję ceramidów w skórze zmniejszając tym samym utratę wody ze skóry, a także podnosi poziom glikozaminoglikanów – związków, które zapewniają odpowiednie nawodnienie głębszych warstw skóry. Ponadto sprzyja lepszemu nawilżeniu skóry, która staje się bardziej elastyczna i miękka. Wpływa na produkcję kolagenu skóry, powodując zwiększenie grubości i wzmocnienie skóry właściwej, spłyca drobne zmarszczki powierzchniowe i poprawia elastyczność i jędrność skóry, jest składnikiem przeciwstarzeniowym. Jest pomocny w przypadku przebarwień i niewielkich blizn po trądziku. Odblokowuje pory skóry i działa antybakteryjnie, dzięki czemu zapobiega tworzeniu ognisk zapalnych dlatego jest pomocny przy trądziku, Polecany jest do pielęgnacji ciała i skóry włosów, pomocny w przypadku rogowacenia, łuszczenia i przesuszenia skóry.

Jak powstaje kwas mlekowy?

Kwas mlekowy powstaje w produktach jest wynikiem fermentacji cukrów – laktozy obecnej w mleku, czy fruktozy obecnej w warzywach i owocach. Obecność kwasu mlekowego w mleku powoduje koagulację białek wchodzących w jego skład, na skutek czego mleko zmienia swoją strukturę i smak. Proces ten jest masowo wykorzystywany przy produkcji serów, jogurtów, kefiru i innych produktów mlekopochodnych. I to w nich kwas mlekowy występuje.Kwas mlekowy powstaje też w wyniku celowego fermentowania niektórych warzyw na przykład ogórków i kapusty. Jego duże stężenie powoduje zmianę struktury tych warzyw i nadaje im charakterystyczny smak.Kwas mlekowy może także powstawać w mięśniach. Jest to związane z procesem spalania glukozy w organizmie. W przypadku gdy do mięśni jest dostarczana wystarczająca ilość tlenu, spalanie glukozy przebiega w sposób kompletny. Natomiast gdy występuje deficyt tlenu, zaczyna się odkładać w tkance mięśniowej. Wzrastające stężenie kwasu mlekowego odbiera się jako doznanie bólu („zakwasy”) w trakcie zbyt intensywnego wysiłku.

/źródło:poradnikzielarski.pl/

About these ads

One thought on “Pij na zdrowie.Maślanka.

  1. … dziękuję za miłe słowa … porady? … to już musisz zwrócić się do Jarka,on ma większe doświadczenie … a ja? idę ku ludziom ze swoim optymizmem,piszę do nich sercem,mówię o pewnych sprawach,które przeżywam – co mnie cieszy,co denerwuje i … bardzo lubię swoich Czytelników:-) mimo że się nie znamy:-) myślę,że trzeba być prawdziwym – sobą,w tym co się robi,bo ludzie wyczują na ile autentyk,na ile fałsz:-) no i czytać,czytać,by przekazać ciekawe wieści … POWODZENIA nika … pozdrawiam:-)

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

WordPress.com Logo

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Twitter picture

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s