Wspomagaj organizm zimą – rzeżucha.

Kiełki rzeżuchy to prawdziwa bomba odżywcza. Dzięki dużej zawartości witamin i łatwo przyswajalnych minerałów doda nam zdrowia i urody. Powinniśmy je jadać codziennie zwłaszcza na przedwiośniu, gdy nasz wyczerpany zimą organizm wymaga oczyszczenia i potrzebuje zastrzyku energii.

Niezwykłe właściwości odżywcze rzeżuchy znane są od bardzo dawna. Starożytni Persowie, Egipcjanie, Grecy i Rzymianie cenili ją bardzo wysoko. Młodzi Persowie przed wyruszeniem na polowanie lub na wyprawę wojenną jadali chleb z grubą warstwą rzeżuchy. Hipokrates uważał rzeżuchę za środek wykrztuśny, uznawana był również za afrodyzjak.
W okresie renesansu uważano, że rzeżucha leczy rwę kulszową i bóle głowy. W XIX w. polecano spożywanie codziennie 2-3 łyżki rzeżuchy i popijanie jej szklanką mleka, w wypadku zagrożenia gruźlicą i w kuracjach wzmacniających. Uważano również, że rzeżucha chroni przed cukrzycą i chorobami z zaziębienia. Polecano ją także w schorzeniach wątroby, żył, tętnic, serca, a także przewodu moczowego. Później zalecano ją przy szkorbucie i na anemię. A co wiemy o niej dzisiaj?

Właściwości odżywcze rzeżuchy

Liście rzeżuchy zawierają niewielkie ilości białka i cukrów, bardzo duże witaminy K, dużo witaminy C i A oraz trochę mniejsze witamin B i E, kwasu foliowego oraz pantotenowego. Poza tym rzeżucha jest zasobna w sole mineralne, w tym mangan, potas, magnez oraz bardzo dobrze przyswajalne żelazo, wapń, siarkę i jod.

Właściwości lecznicze rzeżuchy

Dzięki dużej zawartości dobrze przyswajalnego jodu, rzeżucha polecana jest osobom z niedoczynnością tarczycy i wolem prostym. Zalecana jest również przy anemii i wiosennym wyczerpaniu, a także kobietom w ciąży i karmiącym, chorym na cukrzycę i palaczom.
Medycyna ludowa poleca rzeżuchę jako lek na rozmaite egzemy i wysypki. Działa dezynfekująco tak w jamie ustnej, jak i w przewodzie pokarmowym. Ze względu na moczopędne właściwości polecana jest w kuracjach oczyszczających oraz w dolegliwościach reumatycznych. Ponadto pobudza apetyt i poprawia trawienie.
Systematyczne jadanie rzeżuchy przez okres zimy skutecznie chroni przed zaziębieniami i katarem.

Uwaga:
Nie powinno się jadać więcej niż 3 łyżki rzeżuchy dziennie, bo może wywołać podrażnienie, a nawet zapalenie pęcherza!

Rzeżucha dla urody

Dzięki dużej zawartości siarki rzeżucha działa korzystnie na włosy, paznokcie i skórę. Uważa się, że rzeżucha jadana systematycznie odmładza, odświeża cerę, nadaje jej blasku i rumieńców. Sok z rzeżuchy wcierany w skórę rozjaśnia cerę i usuwa piegi i plamy pigmentowe. Ponadto systematyczne jadanie rzeżuchy zapobiega wypadaniu włosów. Składniki odżywcze  docierają z krwią do skóry głowy, pobudzając cebulki włosowe co w efekcie wzmacnia włosy i zapobiega ich wypadaniu.

Jak jadać rzeżuchę?

Najlepiej w postaci kiełków.Kiełki możemy dodawać do surówek i posypywać nimi kanapki. Godny polecenia jest szwajcarski „koktajl zdrowia” z soków: marchwi, selera, buraków, pomidorów + kilka kropel cytryny i 2-4 łyżki posiekanej rzeżuchy i natki pietruszki. Nie wymaga dosalania czy dosładzania. Dzięki rzeżusze i tak jest pikantny.
Doskonała jest również jako składnik wiosennej sałatki z rzodkiewek, szczypiorku, natki pietruszki, młodych listków mniszka.

/autor:barb

źródło:cyberbaba.pl/

CZAS NA KIEŁKI

Schyłek zimy i przedwiośnie to najlepszy okres na wprowadzenie do naszej diety kiełków. Nasze organizmy odczuwają zmęczenie spowodowane brakiem słońca, witamin, mikroelementów. W czasie zimowego przechowywania owoce i warzywa są mniej wartościowe, szczególnie zmniejsza się zawartość cukrów, witamin i innych składników. Świeże kiełki natomiast bogate są w najcenniejsze dla zdrowia składniki: witaminy A, B, C, E, H. Zawierają duże ilości wapnia, żelaza, siarki, magnezu, potasu oraz biotynę, cynk, selen, jak również mikroelementy – lit, chrom. Kiełki są też źródłem wartościowego białka i kwasów tłuszczowych omega-3.

Wszystkie bogate są także w błonnik (np. trzy łyżki stołowe kiełków pszenicy mają go więcej niż kromka ciemnego pieczywa pszennego). Ich niewątpliwą zaletą jest też to, że są niskokaloryczne. Zamiast więc zjadać na śniadanie garść syntetycznych witamin, lepiej sięgnąć po garść kiełków.
Rośliny gromadzą w nasionach dla następnego pokolenia wszystko co najlepsze: białka, witaminy, mikroelementy. Jeśli zapewnimy nasionom odpowiednie warunki (światło, temperaturę i wilgoć), uruchamia się wielka przemiana. Uaktywniają się enzymy rozkładające wielkie cząstki białek i węglowodanów na substancje proste, rozpuszczalne w wodzie. W tej formie są łatwo trawione i przyswajane przez ludzki organizm.

Trudno w to uwierzyć, ale mały kiełek zawiera znacznie więcej skoncentrowanych składników odżywczych niż same nasiona czy dorosła roślina. Różnice te są widoczne zwłaszcza w zawartości witaminy C, której w niektórych kiełkach jest nawet 600% więcej niż w nasionach, z których kiełki są wyhodowane. Podobnie jest z pozostałymi witaminami, zwłaszcza witaminami z grupy B. I tak na przykład w kiełkach z owsa, w porównaniu z ziarnem jest więcej witamin o:

Niacyna (kwas nikotynowy) – 500%
Witamina H (biotyna) – 50%
Kwas pantotenowy – 200%
Witamina B6 (pirydoksyna) – 500%
Kwas foliowy – 600%
Inositol – 100%
Witamina B1 (tiamina) – 10%
Witamina B2 (ryboflawina) – 1350%

Jeśli dodatkowo uwzględni się, że witaminy te są dużo lepiej przyswajane z kiełków niż z całej rośliny nie dziwi, że kiełki zwane są często pokarmem życia.

By zauważyć pozytywne działanie kiełków należy je spożywać codziennie, najlepiej na surowo, ponieważ wtedy nie tracą swych składników odżywczych. Możemy ich używać jako dodatków do sałatek, past twarogowych i rybnych, posypać kanapki czy ziemniaki. Przed jedzeniem kiełki należy opłukać. Możemy je dodawać do wszystkich potraw według własnego uznania.
Spożywanie kiełków polecane jest w okresach choroby, rekonwalescencji, w przemęczeniu organizmu, zalecane są dla dzieci i młodzieży a także dla osób starszych.

/źródło:cyberbaba.pl/

/przygotowała: nika_blue/

kielki-photoxpress_4740916

About these ads

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s