… o cynku … komu on? …

Choć jest go zaledwie pół łyżeczki w całym ciele, to pełni ważną rolę. Cynk odpowiada niemal za wszystko, naprawdę!
Komu cynku, komu?Cynk gromadzi się w czerwonych krwinkach i skórze, skrywa się w gruczole krokowym,  trzustce, nerkach, mózgu i kościach. Choć znany jest od wieków i wiadomo, że wchodzi w skład około 70 enzymów, regulujących przemianę materii, pracę trzustki, funkcjonowanie narządów płciowych, to wciąż jest chętnie badany przez naukowców z Kanady, USA i Japonii. Co rusz odkrywają nowe tajemnice cynku, zwanego cudem natury.

Gdy go brak
Zaczynają się kłopoty z przemianą materii, wzrokiem, szwankuje koncentracja, a także regeneracja ranek na skórze i złamanych kości. Dodatkowe sygnały alarmowe to łysienie plackowate, łamliwość włosów i paznokci, trądzik młodzieńczy, łuszczenie się skóry. Ale też nagły spadek odczuwania smaku i zapachu potraw może świadczyć o cynkowym niedoborze. Również u dzieci można dostrzec niski poziom cynku. Wtedy stają się niejadkami, przestają rosnąć i występują ogólne zaburzenia w rozwoju, głównie w przypadku kości i kształtowania narządów płciowych. Brak cynku w skrajnych przypadkach może wywołać depresję, zaburzenia mowy, a nawet schizofrenię.

Komu i ile dokładnie? 
Tyle, ile nam potrzeba, ale nie więcej. Jego nadmiar jest równie szkodliwy jak niedobór. Dzienna dawka dla osoby dorosłej wynosi 13–16 mg. Jednak dzieciom powinno się zmniejszyć jego ilość do 5–7 mg. Dotyczy to także kobiet w ciąży. Z kolei matki karmiące piersią mogą podwyższyć dawkę cynku do 21 mg. Dodatkowo zwiększone zapotrzebowanie na cynk mają wegetarianie, chorzy na cukrzycę, białaczkę, kobiety zażywające doustne środki antykoncepcyjne, pacjenci po zabiegach chirurgicznych oraz osoby na diecie odchudzającej.

Gdzie on jest?
Najwięcej cynku jest w ostrygach, homarach, węgorzach i ślimakach. Jest też w wątróbce i żółtkach jaj oraz mięsie wołowym i indyczym. Znajdziemy go w pieczywie pełnoziarnistym, jogurtach, pestkach dyni i słonecznika. Cynk z jedzenia nie kumuluje się w tkankach i nie da się go przedawkować, bo to, z czego organizm nie skorzysta, jest wydalane z resztą niestrawionych składników.

Cynk można przyjmować w postaci tabletek (jest także w preparatach wielowitaminowych). Muszą być one zażywane według zaleceń lekarza i popijane dużą ilością wody. Jedynie osoby mające wrzody żołądka albo dwunastnicy nie mogą ich łykać. Przedawkowanie cynku (jest możliwe tylko w przypadku stosowania wspomagaczy chemicznych) wywołuje bóle brzucha, wymioty, biegunkę, drżenie rąk oraz bezsenność.

Przyjmuj cynk z głową
* Cynku nie łykaj w trakcie posiłku. Najlepiej zrób to na godzinę przed nim lub dwie po jedzeniu.
* W przypadku zaburzeń żołądkowych koniecznie unikaj łączenia cynku i pokarmów z dużą dawką błonnika.
* Jeśli łykasz antybiotyki, przyjmujesz magnez, fosfor i żelazo, to pamiętaj, aby jednocześnie nie łykać tabletek z cynkiem, gdyż wtedy gorzej się wchłaniają. Trzeba odczekać co najmniej godzinę.

 

/ autor:Maria Rojek

źródło:gwiazdy.com.pl/

/przygotowała: nika_blue/

 

dynia_450x205

About these ads

2 thoughts on “… o cynku … komu on? …

  1. Dzięki temu artykułowi zrozumiałam czego jest mi brak w organizmie,niedobór cynku sprawił kłopoty z cerą,łamliwymi paznokciami i włosami.Poproszę lekarza aby zalecił mi dawkowanie cynku przez pewien okres-być może poprawi mi się mój stan zdrowia.Dziękuję za ciekawy artykuł-jesteście wspaniali,dzięki Wam można wiele się dowiedzieć i korzystnie skorzystać z dobrych rad.Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s